Tuesday, August 25, 2009

Please Give Me Your Support

Anemia...

Pernah dengar pasal penyakit ni..Tp xtau pn ape punca dan risikonya..Semalam aku g check-up..Biaselah klu dh pregnant mmg slalu kene g check-up. Then semalam check, aku nyer hemoglobin semakin turun, turun dan turun..Utk kiraan normal ialah 11. Tp aku nyer kiraan masa 1st check-up je 11. Lepas2 tu makin turun, 10.7, turun lg 10.5, turun lg 9.8, turun lg 9.3, masa ni doc dh suruh aku mkn iron tablet tu 4biji sehari..Org lain makan 1bj sehari, aku kene sampai 4 biji.Harapannya next check-up back to normal la kan, then semalam g check-up, semakin rendah 8.8. Nurse tu trus tulis surat soh aku refer kat klinik yg lain utk jmpe doc.Risau tu jgn ckp la..coz doc ckp, klu berlanjutan mcm ni akan effect pd baby..Ya Allah..camne leh jd mcm ni..Risau tu jgn ckp lah..Then B cuba nk tenangkan aku..Dia ckp "xde ape2 kot..semuanya ok". Lepas tu aku kene jmpe sorang lg doc, dia ckp klu dah cecah 9 ke bawah ni mmg serius..dr Anemia become to Thalasemia..Ape ni..aduss..aku xtau la nk wat camne..Doc tanya aku ada keturunan yg Thalasemia ke? Aku ckp la xde..Mmg xde pn.Then doc kasi advise kt aku soh aku amek ubat nama dia SAFERON.Ubat ni ade jual kt farmasi. Ni last chance utk aku naikkn blk kadar hemoglobin aku sblm dorang masukkan stetoskop dlm badan aku tuk tgk samada sel darah aku tu kekurangan kalsium atau lain. Klu hanya kurang kalsium shj, doc akan tmbh kn kalsium dlm darah tu..Tp klu sbb lain, aku kene refer hospital plk..Adusss..lepas satu2..Doc tu kata, klu berlanjutan mcm ni, aku mungkin berisiko melahirkan anak x cukup bulan, tumpah darah sblm waktunya nk bersalin, pitam..yg ni mmg dah ada tanda2nya.Bayi tdk normal..Ya Allah..tktnyer aku dgr..Aku n Hubby slalu berdoa kt Allah supaya selamat kan lah baby dlm kandungan ni..Aku slalu ckp kt Hubby "biarlah ma yg sakit, jgn baby yg sakit..ma xsanggup" then hubby aku ckp dia pn slalu doakan yg kami berdua sentiasa sihat. B la org yg slalu kasi semagat kat aku supaya tabah, sabar..dia la yg slalu coolkan aku waktu2 panik mcm ni..Thank B..Luv u so much.

p/s: kepada sesiapa yg ada petua utk penyakit saya ni, diharap sudilah berkongsi dgn saya..



No comments:

Post a Comment